BRAK OCEN W 1-3? | Zespół Szkół Sportowych

BRAK OCEN W 1-3?

Szanowny Rodzicu,

Dlaczego na tym sprawdzianie nie znajdziesz ocen, słoneczek oraz oceny opisowej?

Dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej Zespołu Szkół Sportowych priorytetem jest uczenie dzieci, a nie ich ocenianie.

Ale po co takie zmiany?

  1. Ocena nie jest informacją! Jeżeli dziecko otrzymuje 3, to naprawdę nie wie (zarówno rodzic jak i dziecko) z czym dziecko ma problem, a w czym jest mocne.
  2. Oceny nie są obiektywne! Nauczycielowi ciężko jest stwierdzić, czy dziecko przeczytało na 3+, 4 a może 4-. Dla nas liczby się, aby dziecko czytało jak najlepiej.
  3. Liczy się informacja! Celem sprawdzianu nie jest zaszufladkowanie ucznia, tylko sprawdzenie co uczeń potrafi, a czego nie.
  4. Unikamy ciągłych porównań! Rodzic nie będzie pytał: „Tomku, a co dostała Zosia?”, dzięki czemu skoncentruje się na swoim dziecku.
  5. Oduczamy oszukiwania i ściągania. Jeżeli ze sprawdzianu nie ma ocen, uczniowie nie muszą oszukiwać, zaglądać do kolegów. Nauczyciel będzie miał rzetelne informacje co uczeń potrafi, a czego nie.

 Czy dzieci poradzą sobie w klasie 4?

Przez trzy lata uczniowie nauczą się, że celem nauki jest zdobywanie wiedzy, a nie ocen. Będą wiedzieli w czym są mocni, a co jeszcze wymaga pracy.

A co jeżeli nam zależy na ocenach?

Nam zależy na dzieciach. Nie chcemy tresować dzieci do wyścigu szczurów.

Czy bezstresowe wychowanie jest dobre?

Brak ocen nie oznacza braku stresu. Jeżeli dziecko otrzyma rzetelną informację czego nie potrafi, będzie wiedziało nad czym ma pracować. A jeżeli nie będzie pracowało, na pewno pojawi się stres 🙂

Czy nauczycielom nie chce się oceniać?

Wstawienie 4 i 5 jest dużo łatwiejsze niż przekazanie dobrej informacji zwrotnej.

Czy to jest zgodne z prawem oświatowym?

Oczywiście.

To co w końcu zamiast ocen?

Po pierwsze czas na naukę! Po drugie zamiast ocen informacja zwrotna. Podczas lekcji dziecko otrzyma ustną informację od nauczyciela. Na sprawdzianie zaznaczone są błędy. W dzienniku rodzic otrzymuje krótkie, jasne i konkretne komunikaty. Podczas konsultacji nauczyciel opowie o dziecku.

Jak długo to będzie trwało?

Zobaczymy …

Czy ten system jest idealny?

Nie ma ideałów. W praktyce się przekonamy, co wymaga modyfikacji. Ale ważne, że idziemy z duchem czasu!

Radosław Szymański • 13 października 2018


Poprzednia wiadomość

Następna wiadomość

ROZMIAR CZCIONKI
KOLOR TŁA