Z grupą młodych biologów (głównie uczniów klasy 2aLO) przeprowadziliśmy inwentaryzację przyrodniczą terenów zielonych wokół szkoły. Po odbyciu serii zajęć w terenie uczniowie samodzielnie dokonali trafnych wniosków.
Na początku wszystkie rośliny wydawały się podobne do siebie, uczniowie nie dostrzegali różnic między gatunkami. Jak sami stwierdzili, nie byli świadomi, że w ich najbliższym otoczeniu można spotkać tak dużo różnych gatunków drzew i roślin zielnych.
Różnorodność biologiczna (bioróżnorodność) to rozmaitość form żywych. Niestety, bioróżnorodność na świecie zanika w zastraszającym tempie
Dlaczego bioróżnorodność jest taka ważna?
- Zapewnia stabilność ekosystemów.
- Dostarcza zasobów dla ludzkości (jedzenie, leki, materiały budowlane).
- Zapewnia usługi ekosystemowe (produkcja tlenu, regulacja klimatu, obieg wody i składnikw odżywczych, zapylanie roślin).
- Posiada wartość kulturową i duchową.
- Stanowi prewencję przed rozprzestrzenianiem chorób.
Jak można chronić bioróżnorodność?
- Ochrona siedlisk naturalnyc.
- Rolnictwo zrównoważnone.
- Walka z gatunkami inwazyjnymi.
- Ochrona gatunków zagrożonych.
- Zrównoważona konsumpcja (ograniczenie marnowania żywności, redulcja zużycia plastiku).
- Edukazja i świadomość.
Warto chronić bioróżnorodność, ponieważ jest ona fundamentem życia na Ziemi.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć drzew i roślin zielnych, które rosną wokół szkoły. Czy potrafisz je rozpoznać?
Nam udało się oznaczyć następujące gatukni drzew i krzewów: świerk pospolity, modrzew europejski, żywotnik, klon pospolity, klon jawor, jesion zwyczajny, robinia akacjowa, jarząb pospolity, jarząb szwedzki, brzoza brodawkowata, dąb szypułkowy, lipa wąskolistna, buk zwyczajny, kasztanowiec, topola, głóg, wierzba płacząca.
Na łące rozpoznaliśmy m.in. niezapominajkę, mak polny, babkę lancetowatą, stokrotkę, jaskra rozłogowego, rumianek, mniszka lekarskiego, tasznika, przetacznika, kończynę białą i łąkową oraz wiele innych.
Na zajęciach obserwowaliśmy też zwierzęta bezkręgowe : dżdżownicę ziemną , ślimaka winniczka, biedronki, pająki, pasikoniki i inne.
Materiały źródłowe:
Bioróżnorodność – Edukacja Ekologiczna – Portal Gov.pl
Dlaczego warto chronić bioróżnorodność i jak możemy to robić? – Instytut Rozwoju Myśli Ekologicznej









































































