Menu Zamknij

Profilaktyka logopedyczna i inne działania wspierające dziecko

Drodzy Rodzice,

zarówno dzieci jak i dorośli mogą czuć się przeciążeni obecną sytuacją związaną z pandemią i niekoniecznie znajdują Państwo czas na wykonywanie ćwiczeń logopedycznych. Z tego powodu chciałabym zaproponować następujące rozwiązania, mogące pozytywnie wpłynąć na efekty terapii, a które można zrealizować w trakcie codziennych czynności (podczas zabawy, oglądania telewizji, spożywania posiłków):

– proszę w miarę możliwości, nie natarczywie, nie za każdym razem – pomóc dziecku poprawnie wypowiedzieć słowo, w którym znajduje się ćwiczona przez niego aktualnie głoska (np. „cz” w słowie czapka, „r” w słowie okulary), pod warunkiem, że dziecko potrafi wypowiedzieć ją prawidłowo,

– zwracamy uwagę na poprawne żucie i gryzienie (nie pozwalajmy na „niechlujne” jedzenie),

– dbamy o to, aby dziecko zamykło usta i oddychało nosem (oczywiście, gdy dziecko nie ma kataru),

– pilnujemy dziecko żeby chowało język w jamie ustnej podczas wypowadania głosek: „s”, „z”, „c”, „dz”, „sz”, „ż” „cz”, „dż”, „ś”, „ź”, „ć”, „dź”, „t”, „d”, „n”, „l”, „r”.

Są to dosyć proste czynności, przynoszące dużo pożytku.

Zachęcam również do zabawy w odwrócenie ról – dziecko pokazuje różne miny w ramach gimnastyki buzi i języka, a Państwo je odwzorowują.

Pozdrawiam serdecznie, Agata Sakwerda, logopeda SP8

Komentarze